Övervikt

Överviktiga kaniner är en sak jag ständigt funderar över faktiskt. Det ä viktigt att hålla koll på kaninens vikt för att hålla kaninens hälsa på topp! Man bör också hålla koll på så att inte kaninen väger för lite. Men grunden till att veta det är att veta om sin kanin har stor broppsuppbyggnad från början, eller liten kroppsuppbyggnad. Även viktigt att kunna se om kaninen är överviktig eller bara har mycket muskler. Tränar du din kanin mycket, hoppar, eller springtränar mycket, eller jobbar mycket i terräng och får lagom med mat då är det ju muskler. Men med för mycket kraftfoder (pellets) , godigmat (sånt här "blandfoder" som egentligen bara är godis och fett), och för lite motion, då är det ju övervikt om kaninen väger mycket. Men hur som helst. Det finns ju skrivet hur mycket kaninraserna ska väga. Jag tycker verkligen att man ska gå efter dom!! Håll koll på hur mycket din kanin väger, kolla upp hur mycket foder kaninen får, och se om det bör göras några ändringar. 
 
Överviktig kanin.
Bild tagen från Google.  Säg till om jag ska ta bort bilden så gör jag det! :)


Vikterna för dvärgkaniner:
(vikterna är för en vuxen kanin)
Hermelin: 0,8-1,3 kg
Dvärgvädur: 1,5-2 kg
Löwen/Lejonkanin: 1,3-1,7 kg
Dvärghare: 0,7-1,3 kg
 
Mängden kraftfoder i form av pellets är nästan exakt lika för alla dvärgraser. Det optimala är endast 1 msk per kanin. De lite större dvärgraserna som dvärgvädur, kan få en rågad msk. :) Det blir bättre gemtemot kaninens storlek. 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

#Kaninblogg Bloggen om Cocos och Skorpan, 2 kaninerna som bor i mitt ♥ Jag uppdaterar bloggen MINST 1 gång varje dag, men oftast mellan 2 och 4. ;) Jag är helt öppen för tips och idéer :)

RSS 2.0