Gör dina egna Märlor

Det är nog många som undrar vart man köper märlor. Men man kan ju lika gärna göra nästan exakt lika fina och bra märlor själv! Bara man har rätt material och hjälpmedel. Hade tänkt visa hur jag gör mina märlor. :)
Detta behöver du:
  • En vanling tång, med bra grepp.
  • En multitång
  • Järntråd, 2mm
 
Börja med att mäta ut 11 cm järntråd, och gör den rak. Klipp av den med multitången. Gör några stycken sådanna, en sån kommer bli en märla så klipp så många som märlor du behöver. Tänk på att det behövs lika många märlor på varje sida på ett hinderstöd. Om du ska ha t.ex 5 bommar, så behöver du ju 10 märlor ;)
 
 
Nu ska du använda båsa tängerna. Sätt dom bredvid varandra på en järntrådsbit, med ca 1 cm mellanrun melan tängerna, så länge det är i mitten av järntrådsbiten. Böj sedan tängerna in mot varandra, men håll kvar hårt med dom om järntrådsbiten. Då kommen järn trådsbiten bli något såhär:
nu ska du böja till den så att det blir kantigt istället för runt där nertill. Då tar du multitången, sätter den emellan bitarna som sticker upp, och sedan trycker. Då kommer även att bitarna som sticker upp att böja sig utåt, men det är bara att dra in dom igen. När du har gjort det ser det, om du har gjort rätt, ut såhär
 
Lätta delen avklarad. Eller i alla fall den delan jag tycker är lätt ;) Nu ska vi ju få till den där böjen som bommen kommer att ligga i sen när märlan är klar. Då sätter du en täng på varje sida, något sådant:
(är bäst på att rita, så ni vet XD not)
 
A i alla fall, Böj tängerna mor varandra igen. Så att det blir en böj nedåt. Jobba på så. Jämna ut liiiite, och sedan böj på samma sätt igen. Det kan ta en stund.. :)
Men till slut blir det en fin fin märla som är helt gjord av dig! :D
 
Bilderna är mina egna, så snälla om du använder dom, säg inte att du tog dom, och gjorde dessa märlor, för det gjorde jag. :) Men bilderna är fria att använda bara ni inte säger ni gjort märlorna eller tagit bilderna. :]
 
Hoppas ni fattade! Jag är inte direkt bra på att förklara med text och bilder. Men men. Kanske kommer det en video någon gång i stället på hur man gör. 
 
 
Pappa
2013-04-07 @ 20:42:09

du gör det riktigt bra tjejen både märlor och hinder, klart imponerande :-)

Svar: tack!! Men det kan ju också bero på att jag har en duktig pappa som lärt mig massor ♥
Hanna

Pilla
2013-07-19 @ 12:28:08
URL: http://pillimoj.webblogg.se

Åh, tack för tipset, nu kan jag sluta leta efter färdiga märlor ;);)

jessica
2019-05-21 @ 04:51:57

Ville bara säga att du har upphovsrätt till dina bilder, det är olagligt för någon att dela dem utan tillåtelse, och definitivt utan att uppge vem som tagit bilden. När någon använder sig av dina bilder (nu när du gett dem lov så snällt) så SKA de citera; Vem som tagit bilden och datum, gärna även på den/dem det föreställer/motivet... (om ex vis djur )




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

#Kaninblogg Bloggen om Cocos och Skorpan, 2 kaninerna som bor i mitt ♥ Jag uppdaterar bloggen MINST 1 gång varje dag, men oftast mellan 2 och 4. ;) Jag är helt öppen för tips och idéer :)

RSS 2.0