Repit

Jag har verkligen inget att blogga om nu, så jag hade tänkt att slänga in ett fakta inlägg. ;) Jag har nog gjort ett exakt sånt här inlägg, men det var väl länge sen.. :3 Plus att man måste gå in på en kategorit, längst ner. Och när man går in på kategorier på min blogg, så blir det verkligen JÄTTE konstigt... :(
Men aja. Här kommer fakta! :D
 
Innan du köper kanin
innan du köper kanin, kan det vara bra att veta att kaniner lever till ca 12 år, med perfekt skötsel och kärlek. Att ha kanin kräver mycket tid och mycket mycket tålamod. Det är ganska lätt att göra din kanin tam, men beror helt på hur dan din kanin är. tänk på att alla kaniner är olika! Om din kanin är rumsren, och utövar sina behov i sin toalett-låda bör du städa den 2 gr om dagen. (det gör jag) Men är inte din/a kaniner rumsrena, och utövar sina behov i hela buren (som lilla Skorpan) så bör du städa ca 2-3 gr perr dag. (jag gör det morgon, innan skolan, och på kvällen innan jag går och lägger mig.) Om du mer vill ha ett gosigt djur som gärna blir ett "kramdjur" så bör du nog tänka mer på ett marsvin. en kanin är inget "kramdjur" på det sättet. så om det är det du vill ha, så kanske marsvin är ett bättre djur för dig.  En kanin gillar visserligen också att sitta och mysa i ditt knä, men inte som ett marsvin. Kaninen vill mysa på dess egna vilkor. kaniner gillar att springa fritt och skoja runt och kaninen kommer till dig när den vill bli myst med. Kaniner kan bli riktigt tama, men gillar INTE när du håller fast den i knät. Tänk på att inte köpa en kanin som är under 8 veckor! Att äga kanin innebär ett stort ansvar. Om du bara vill ha en sälskaps kanin är det ingen regel på att kaninen ska vara öron märkt eller stamtavla, men om du ska ställa ut din kanin i rasklass, måste kaninen ha stamtavla och vara öronmärkt.
 
När du köper kanin
när du ska köpa kanin är det viktigt att kolla så att kaninen ser frisk och pigg ut. Kolla så att den inte har kala fläckar i pälsen, har slät, glansig päls. kolla även i öronen så att kaninen har friska öron, kolla att tänderna är lagon långa, och kolla även så att det inte rinner konstant ur kaninens ögon. Om en kanin sitter stilla och ihopkurad, kan det vara ett tecken på att inte allt är som det ska. 
 
Direkt när ni har kommit hem med kaninen ska den få komma in i sin nya bur och vara ifred och bekanta sig med buren ett tag. (ca 4-12  timmar är bra) Kaninen behöver motion varje dag. dock inte förska dagen då den behöver tid att göra sig hemma i sitt nya hem. 
 
Vilken kaninras ska jag välja?
Det finns många raser att välja bland då det finns över 50 olika raser. Raserna är uppdelade efter storlek och vilk.
Dvärgraser, Små raser, Medelstora raser, Stora raser, och Jätte raser. Det är viktigt att ta reda på vilken ras det är man vill ha. Den största kaninrasen heter "Belgiskt jätte" och  väger som vuxen kanin över ca 8 kg. Visst, den är också liten som kaninbebis, men sen blir den en stor fin kanin som tar PLATS! Den är indelad i rasklassen Jätte raser. Den minsta rasen är indelad i dvärgraser och heter hermelinkanin. (det är Cocos) Det är en mycket rolig ras som kan bli bra i hoppning. 
 
Hur hanterar jag min kanin?
 Du måste ta det försiktigt när du lyfter upp din kanin. Vissa är riktigt sprattliga, andra bara lite, och vissa är jätte lugna av sig och sprattlar aldrig. Man ska lufta kaninen med ett brett stöd under bröstkorgen och bakdel. ta ena handen under bröst korgen och den andra under rumpan på kaninen. Vid en lite sprattligare kanin kan man ta enbart under bröst korgen men inte lång bit. det är bara vid upplyftning man bör göra så. Ska man bära kaninen en bit ska den bäras ordentligt! Om kaninen är srattlig av sig så bör du inte ta med en hand fram och en annan bak. Det har hänt mig att kaninen bara hoppar av och landar någonstans som inte är bra. Sen dess tar jag upp kaninen med bara två händer fram. (Min kanin skadade sig inte) Dom flesta skadorna på en kanin händer av att man tappar en kanin. 
Saker att tänka på när man hantarar sin kanin:

*Placera kaninburen lämpligt. Temperaturen ska vara lagom för kaninen. Kaniner tål inte drag.

*Instinktivt jagar gärna hundar och katter kaniner 

*Kaniner tycker om att gnaga på saker. Därför bör du ha koll på din kanin då den springer lös i bostaden. 

*Skydda din kanin mot giftiga inneväxter tex kaktusar och julstjärnor. Det finns även giftiga växter utomhus. Giftiga växter utomhus kan tex vara syrener, smörblommor och hundkex. 

*Kontakta en veterinär om kaninen blir sjuk. en sjuk kanin kan se hängig ut, den kan sitta ihopkrupen i en hörna i buren, ofta reagerar den inte på vad som händer runt omkring den, ofta äter den dåligt och pälsen blir tovig och glanslös. 

*Kaniner har känsliga magar. mata inte kaninen med annan mat än lämplig kaninmat. Om du vill byta foder, vänj in kaninen vid den nya maten genom att blanda upp det gamla med de nya, och öka med det nya lite mer, och mer. 
 
Tack och hej! Hoppas ni gillade min fakta om
när man ska köpa kanin!  ♥
 
© by hannaskaniner.blogg.se
Jag medger att detta inte är all fakta man kan få.
Så jag tar inte ansvar om du missförstår detta och gör fel med din kanin. :)
Plus att man aldrig kan läsa för lite ;)



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

#Kaninblogg Bloggen om Cocos och Skorpan, 2 kaninerna som bor i mitt ♥ Jag uppdaterar bloggen MINST 1 gång varje dag, men oftast mellan 2 och 4. ;) Jag är helt öppen för tips och idéer :)

RSS 2.0