Rasfaka~Dvärgväduren

 Allt är skrivet av mig, Hanna Sahlqvist. Det är © på hela texten. Alltså olagligt att kopiera den utan mitt tillstånd! :)

Dvärgväduren kom till i Holland. Där korsade man hermelinkanin och fransvädur, och resultatet blev dvärgväduren. Man avlade på dom ungarna och fick till slut helt ”rena” dvärgvädurar år 1964 i Holland. Rasen kom till Sverige 1972

Rasen har en kompakt kropp, trubbigt huvud och hängande öron. Rasens temperament är att den är lugn, mycket nyfiken och det gör den också till en bra ”barn-kanin”. Rasen passar sig även bra som en nybörjar kanin. Första kaninen brukar ofta vara just dvärgvädur.

Dvärgväduren är en medelstor kanin med vikt på mellan 1,5-2kg. Det gör den till den största rasen i familjen dvärgkaniner. Rasen används mycket i den växande sporten kaninhoppning. Rasen i säg har kraftigare benstomme än andra dvärgkaniner, vilket gör rasen mer lämpad för kaninhoppning, speciellt när det gäller en högre nivå av hoppning.

Kort fakta:

Vikt: 1,5-2 kg. Rasen ska som vuxen väga mellan 1,4-1,9 kg för att få full poäng på utställningar.

Färg: Dvärgväduren kan förekomma i alla standadfärgerna och teckningarna.

Päls: Rasen är godkänd i hårstrukturerna normalpälsad, rex, och fuchs.

Buren: Kortaste sidan ska vara minst 50cm, längsta sidan ska vara minst 100cm och höjden ska också vara minst 50cm.

min dvärgvädur, Skorpan ♥♥

Såååå. :D Det var lite fakta om rasen dvärgvädur! ;)

 




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

#Kaninblogg Bloggen om Cocos och Skorpan, 2 kaninerna som bor i mitt ♥ Jag uppdaterar bloggen MINST 1 gång varje dag, men oftast mellan 2 och 4. ;) Jag är helt öppen för tips och idéer :)

RSS 2.0